Tropische regen en het armenfonds

22 november 2022 - Sengerema, Tanzania

Na het schrijven van de vorige blog werden Michiel, Anja en Jiska werd spoed naar de gynaecologische operatiekamer geroepen. Daar werd een jonge vrouw na een keizersnede die middag, gereanimeerd, het mocht niet meer baten, zij bleek verbloedt in de buik. Drie kinderen wees. De pasgeborenen kan nu geen moedermelk ontvangen, hetgeen in Tanzania een slechte uitgangssituatie geeft, zeker wanneer je geen koe thuis hebt dan ben je aangewezen op dure melkpoeder. Afgelopen nacht en overdag forse tropische regenbuien over ons heen gekregen. Vandaag vroeg weer op, om 8 uur klinische les aan de  Tanzaniaanse dokters, knopen en hechten, de les bleek niet overbodig.

De chirurgische afdekdoeken en jassen waren duidelijk aan vervanging toe, steriel werken was hiermee een illusie. Met een kleine donatie kon 25 meter groen laken worden aangeschaft. Per ommegaande ging de naaikamer aan de slag en werden nieuwe en sterke afdeklakens en jassen vervaardigd.

Willem begon deze dag met een operatie van een fors vergrote schildklier. Eén dag ervoor had deze patiënte zich gemeld, ze had véél klachten, maar was te arm om deze operatie te betalen [circa 110 Euro]. Het armenfonds van Simba bood uitkomst. Eveneens is vandaag een patiënt geopereerd met steun vanuit het armenfonds. Deze patiënt, een jongen van 17 jaar, bleek een fors gedisloceerde heupfractuur te hebben. De vader van deze jongen was bereid zijn geit en stuk land te verkopen om de operatie van zijn zoon te bekostigen. Zonder land en zonder geit geen inkomsten. Ook hier bood het armenfonds soelaas. Aansluitend een buikoperatie door Willem en open beenbreuk door Sjoerd. Op de veranda nu een bier en wachten wat de avond ons gaat brengen.

15e0df7c-eb9d-41f9-8378-7759172e57cc17ef34bd-e306-4170-a7c3-a507f86d12b16fab969c-bdc8-47e2-803a-f42412630eee0b737c80-798d-47aa-9b41-356266f7cb1aIMG_5630c70468ea-fac2-4824-b179-9dae07ad82acVideo tropische regen -> zie video's

1. Mayke Dijkman:
    22 november 2022
    Wat een verdrietig verhaal vandaag. Kunnen we geld doneren aan het armenfonds. Ik zou graag wat willen doneren.
  2. Lilian:
    22 november 2022
    Wat een ontzettend verdrietige ervaring voor jullie…... En natuurlijk steunen we graag het armenfonds, hoe kan dit?

Veel groeten vanuit de FL! Lilian
  3. Leo Traas:
    22 november 2022
    Jullie doen prachtig werk Sjoerd en je ziet er ook blij uit. Heb je blog inmiddels aan anderen door gestuurd.
    Ik zou ook graag aan het armenfonds willen geven+.
  4. Mirjam Beldman:
    23 november 2022
    Ik heb je site gevonden!
    En alle verhalen terug gelezen!
    Indrukwekkend en mooie verhalen!
    Groetjes aan Anja! En nog veel plezier en succes met z’n allen!
  5. Ingrid willems:
    23 november 2022
    Jeetje wat een verhaal weer, indrukwekkend!
  6. Erik van der Meijs:
    24 november 2022
    Heftig mee te maken dat een vrouw na de bevalling overlijdt. Donatie aan armenfonds zal ik met alle plezier willen doen. Voor jou Sjoerd fijne dag toegewenst. Extra Tanziaans biertje op je verjaardag kan toch wel
  7. Ingrid willems:
    24 november 2022
    Van harte Sjoerd! Even anders dit jaar op je verjaardag. Hoop dat deze dag wat minder heftig is. Een fijne dag met een heerlijk glaasje gewenst, proost!!