Over een druppel en een gloeiende plaat

27 november 2022 - Apeldoorn, Nederland

Na enkele dagen blog-pauze hebben we inmiddels de thuisreis achter de rug. Willem en ik zijn thuisgekomen verrijkt met enige nederigheid. We hebben Tanzania gezien met prachtige natuur, wilde dieren, vogels, planten, bloemen, Lake Victoria, maar bovenal prachtige mensen. Tanzanianen die wij hebben leren kennen waren vriendelijk, open, benaderbaar en geïnteresseerd. Kleurrijk en vol humor ook dankbaar.

We hebben bittere armoede gezien, waarin mensen bereid waren hun bezit te verkopen voor een noodzakelijke operatie. Ondanks die armoede waren mensen gelukkig en blij, tevreden …..

De dood was niet erg ver verwijderd van het dagelijkse leven. Ook het verdriet om ziekte of dood was oprecht, niet anders dan ons verdriet omtrent lijden en verlies van dierbaren. Hartverscheurend …

Op uitnodiging van onze collega chirurg Erik Staal en zijn vrouw, verpleegkundige Jiska Staal-Kamstra zijn wij enige tijd te gast geweest in Sengerema. Erik en Jiska hebben hun zekere bestaan in Nederland opgegeven en hun leven gewijd aan zieke mensen in Tanzania. Het gaat hen goed. Zij doen zo'n noodzakelijk en mooi werk. Dat heeft ons ontroerd!

Groot is het contrast van het leven van Tanzaniaanse mensen met dat leven dat wij in Nederland genieten ! Te groot …

Onze bijdrage aan chirurgische zorg in Sengerema was gering, slechts een druppel op een gloeiende plaat. Maar aan de gezichten van patiënten en hun dierbaren was af te lezen dat dat druppeltje wel hard siste. Dat heeft Willem en mij getroffen zoals gezegd enige nederigheid gebracht.

Wij willen jullie bedanken als lezer van deze blog voor jullie interesse en reakties.

Willem Lastdrager en Sjoerd van der Meer

Wanneer jij een druppel wilt laten vallen op genoemde gloeiende plaat wordt jouw bijdrage zeer gewaardeerd:

Simba Health

NL97 INGB 0008166353 (ING Bank met  BIC INGBNL2A)

Simba Health is een stichting naar Nederlands recht en geregistreerd in het handelsregister als Stichting Simba onder nummer 30153099

De belastingdienst erkent Stichting Simba als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) met fiscale code 809214155.

Scherm­afbeelding 2022-11-27 om 11.19.54

IMG_5666

1. Lepoutre Ans:
    28 november 2022
    Wat een ontroerende laatste blog !
    “Verrijkt met nederigheid “ 🙏🏼
    Indrukwekkende verhalen en prachtige foto’s hebben we gezien van jullie !
    Chapeau voor Erik en Jiska! Chapeau voor jullie
    Dat er , vanuit de december-gedachten, maar veel extra grote druppels op de gloeiende plaat zullen vallen om het goede werk in Sengerema te ondersteunen 🙏🏼🍀
  2. Hanneke Blom:
    28 november 2022
    Wat een geweldig werk heb je hier gedaan Sjoerd. Jij en de jouwen hebben de plaat daar doen sissen, chapeau!
  3. Hein van Baalen:
    29 november 2022
    De wijze waarop je erover schrijft doet vermoeden dat er wellicht in de toekomst maar van dit soort trips in de pijplijn zitten of kunnen komen. Natuurlijk druppel op de gloeiende plaat maar leven overleven voor de degenen die jullie hebben kunnen helpen.
  4. Paulien Brethouwer:
    30 november 2022
    Prachtig geschreven Sjoerd en Willem, zoals ik al zei: “you can’t change the world, but you can change the world for one person!”
    Bedankt voor het schrijven van deze prachtige blogs, ik heb er van genoten!!
  5. Mayke Dijkman:
    2 december 2022
    Gezellig om met jullie mee te hebben mogen genieten van deze bijzondere ervaring.
    Graag sponsor is deze mooie stichting.
    We hebben het toch maar goed in Nederland.
    Dankbaar🙏🏻
  6. Lilian:
    8 december 2022
    Bedankt voor het delen van jullie ervaringen heren! Ik ben zeer onder de indruk 🍀 Jullie hebben het verschil gemaakt voor allen die jullie hebben kunnen helpen!